Friday, July 13, 2012

haiwan peliharaan~

Assalamualaikum.
so,my sis just bought a sugar glider..
i was like, seriously?
berapa lama la haiwan tu dapat bertahan??
bt i think a month is enough kowt..


maklumlah our family rarely have this pet stuff.
the first and last time tht we had is tortoise.
memula ada 2 ekor.
then, satu mati.
tinggal satu dah malas nak bela ke,
dia mati juga entah??
kesimpulannya, memang x berjaya.

back to the sugar glider.
stress nya nak menjinakkan haiwan itu..
dan sebagai adik yang terer dan berani,
terpaksalah saya cuba bermain dgn haiwan itu dahulu.


maklumlah kakak dan adik saya ni da lah penakut..
hadoiyai..
saya ni plak??
ok, truth story!!
saya xde la takut sangat dgn kucing, katak dan haiwan2 lain,
saya cuma geli je..

sebab mereka x mandi kadang2.
kalau kucing tu mandi,
barulah saya berani pegang..
so,pliz.
bukan, TAKUT tapi GELI,ok??

haiwan sugar glider ni sangat unik tau.
dia gigit sama macam baby yg xde gigi tu gigit.
dia makan makanan bayi
dan buah-buahan.
ia juga tidak berbau busuk apabila
menjalankan proses excretion.


segalanya bergantung kepada apa yang dimakan.
saya terfikir untuk bagi beliau makan durian la..
nanti faeces dia msti bau durian...
haha!!

haiwan ni macam hamster,
tp sometimes hamster boleh jadi busuk.
bt not this animal la,
of course.
haiwan ni boleh bawa gi jalan2,
letak je kat dalam pouch dia tu..

saya harap dia mampu bertahan lama...
kesian la pulak kalau seminggu je bertahan..
ouh2.bunyinya agak seram dan dipanggil barking.
bunyi macam mencicit ke apa ntah..
annoying la juga.


dah gigit orang
bukannya nak bermanja-manja.
main lari2 pulak..
mmg kena marah la kan haiwan itu?
saya ni dahlah ada masalah kesabaran.
asal x sabar je, haabis stress..

haha!
ok la.
da, sekian, terima kasih. ;)

UPDATE: 13 July 2014

haiwan ni still alive.. dah berusia 2 tahun tepat..
haha!!i take back what i said abt this animal.
kalau kena gigit, sakit giler sbb gigi dia
sangatlah tajam. sampai berdarah-darah la juga.
kuku dia pn tajam dan cepat panjang kena buang selalu..
nak bagi dia besar, kena bagi makan ulat.
tp menyebabkan dia agak berbau,
so hari2 nenek akan memandikannya.

No comments:

Post a Comment